Pressrelease

Få positiv uppmärksamhet och ökad trafik till din hemsida med hjälp av en välskriven pressrelease. Genom att publicera pressmeddelanden kan företaget nå ut till fler kunder och partners, dela med sig av viktiga nyheter och stärka varumärket.

Vad är en pressrelease?

Ett pressmeddelande eller en pressrelease är en nyhet som på något sätt kan intressera allmänheten. Oftast riktar sig dock pressmeddelandet till en särskild målgrupp, till exempel för att få investerare vid en nyemission eller för att väcka intresse hos kunder vid en produktlansering.

Vad tjänar företaget på att publicera pressmeddelande?

Reklam eller nyhetsbrev har sina fördelar och är passande för en viss typ av content marketing. Pressmeddelanden däremot är en effektiv metod för att skapa stor organisk trafik på kort tid. Artikeln kan publiceras på olika plattformar beroende på målgrupp, till exempel som en nativeannons i en dagstidning, på den egna hemsidan eller på en särskild sajt för PR och pressreleaser. Välskrivna, intressanta pressmeddelanden ger din verksamhet uppmärksamhet som andra typer av PR-metoder inte kan mäta sig med.

Stärk företagets varumärke

Till skillnad från reklambanners, återkommande nyhetsbrev och andra PR-kampanjer får din pressrelease en annorlunda slags uppmärksamhet. Din målgrupp läser och delar texten av egen vilja, vilket höjer trovärdigheten för ditt företag och ger effektiv PR.

  • Öka din hemsidas organiska trafik.
  • Nå ut till nya kunder.
  • Förbättrad SEO, sökmotorptimering på Google.
  • Spridning av budskapet utan vidare jobb.

6 goda råd för en bra pressrelease

Så här kan uppbyggnaden av ett högkvalitativt pressmeddelande om ditt företag se ut:

  1. Rubrik som fångar uppmärksamheten
    En bra rubrik är ett måste för att fånga uppmärksamhet och väcka intresse.
  1. En ingress som ger mersmak
    Likt rubriken behöver ingressen (inledningen) formuleras på rätt sätt, riktat till målgruppen. Den ska ge mersmak till resten av nyheten.
  1. Snabbt nämna företaget och dess styrkor
    Många läser endast en del av pressreleasen, så det är en bra idé att nämna företaget och den positiva nyheten kring det ganska tidigt.
  1. Statistik och fakta
    Korrekt fakta och siffror baserad på statistik ökar trovärdigheten istället för att bara påstå saker i texten.
  1. En kort sammanfattning av företaget
    Många pressreleaser avslutas med en kort presentation av företaget och länk till hemsidan.
  1. Korrekturläst och professionellt skrivet
    Var säker på att pressmeddelandet håller en hög nivå, annars tappar läsarna snabbt förtroende för företaget. Använder texten rätt språk med tanke på målgruppen? Stämmer all fakta, namn, bilder och länkar? Är texten anpassad för sökordsoptimering (vid publicering online)?

Pressmeddelande är kraftfull PR – i rätt händer

Som du ser finns det mycket att ta hänsyn till vid skapande av ett pressmeddelande. Ett samarbete med oss på I Am Content ger dig friheten att bestämma allt kring pressreleasen, samtidigt som våra skribenter levererar en skräddarsydd text för att väcka intresse för er nyhet. Vi har erfarenhet av att skriva professionella pressmeddelanden till företag inom en mängd branscher.

Kontakta oss!

Senaste blogginläggen