DATUM

juni 16, 2021

KATEGORI
DELA

Vad är sökmotoroptimering? En introduktion till hur du når högre än konkurrenterna

Categories: Sökmotoroptimering – SEO744 words2.9 min read

Har du googlat i dag? Då är du inte ensam. Varje dag sker 55 miljoner sökningar på Google av informationstörstande personer.

Google har på senare år blivit en allt större del av våra liv. Du har säkerligen befunnit dig på en middag där en fråga dykt upp och ni till slut bestämt er för att söka upp svaret. Vi googlar med våra smartphones, laptops och nu även med våra röster. Att vara synlig där publiken finns är en av de viktigaste faktorerna i ett företags framgångssaga. Därför har alla företag nytta av SEO.

Vad är SEO?

Innan vi går in på hur du gör för att lyckas, låt oss börja med att besvara den grundläggande frågan: vad är egentligen SEO? Trots värdet av att SEO-optimera sin hemsida har vi märkt att många företag har låg kunskap inom området. 

SEO står för Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering som det heter på svenska. Sökmotoroptimering betyder att du utformar ditt företags hemsida på ett sätt som sökmotorerna gillar. Detta gör att du hamnar högre upp i sökresultaten och därmed kan sno åt dig kunderna framför näsan på dina konkurrenter.

Varför är SEO viktigt?

Tänk dig att du har tränat ett helt liv för att bli fotbollsproffs. Du har spenderat åtskilliga timmar på träningsplanen för att uppnå din dröm. När du väl når ditt mål och ska spela din första stora match slås du dock av att läktarna är tomma.

Inom företagsvärlden hade detta aldrig hänt – om du använt dig av sökmotoroptimering, det vill säga. Rätt sökmotoroptimering gör att så många som möjligt kan ta del av det du och ditt företag arbetar hårt med varje dag. 

Vad är SEO?

Så lyckas du med din sökmotoroptimering

Så hur går då SEO till, egentligen? Nedan kan du ta del av en introduktion till hur du optimerar din hemsida för att skjuta ditt företag högre upp i sökresultaten. 

Rätt sökord – en hörnsten inom SEO

All sökmotoroptimering börjar med att klargöra sitt syfte. Vilket eller vilka ord vill du ranka högt på? I dag finns flertalet verktyg som hjälper dig att se vad folk söker på. Detta gör det enklare för dig att optimera din hemsida utifrån rätt ord.

Men kom ihåg: sökvolymen är inte allt. Du vill optimera din hemsida utifrån de ord som är rätt för just dig. Driver du exempelvis en skoaffär kan det vara lockande att välja sökordet ”skor”, eftersom många söker på det. För att nå rätt målgrupp är det dock alltid bra att smalna av. Kanske ”löparskor” passar bättre för ditt företag?

Skapa innehåll utifrån ditt sökord

Nästa steg består i att visa Google att din hemsida besitter lösningen för den som söker efter löparskor. Detta gör du genom att skapa innehåll som kretsar runt ditt nyss valda sökord. 

Sökmotorerna gillar strukturerade hemsidor. Se därför till att din hemsida har en tydlig titel tillsammans med bilder och rubriker – där du med fördel inkluderar ditt sökord.

Naturligt innehåll med besökaren i fokus

I detta steg är det vanligt att man vill proppa hemsidan full med sitt sökord – en sällan framgångsrik metod. Ditt sökord ska vara ständigt närvarande på hemsidan, men det måste ske naturligt. 

Kom ihåg att du inte endast skriver för sökmotorerna, du skriver först och främst för dina besökare. Om du skapar naturligt och givande innehåll är sannolikheten större att din besökare förvandlas till en kund.

SEO – ett eget universum

Tipsen du nyss tagit del av skrapar endast på ytan till den stora värld som är sökmotoroptimering. Vill du veta mer om hur ditt företag kan ranka högst på Google? Här kan du fördjupa dina kunskaper!