Skriva Pressreleaser

Få stor uppmärksamhet och inte minst ökad trafik till din webbplats med hjälp av en välgjord pressrelease. Genom att publicera pressmeddelanden kan du öka ditt klientel, uppvisa nyheter och mycket mer. Ta hjälp av I Am Content för att optimera dina pressreleaser!

Vad är en pressrelease?

Kort beskrivet bör en pressrelease vara en delbar, sammanfattad, lättöverskådlig och intresseväckande publicering. Pressmeddelanden kan innehålla content i form av bland annat nyheter, exklusiva erbjudanden eller liknande.

Vad du kan tjäna på att publicera pressmeddelande

Reklam eller nyhetsbrev har sina fördelar och är passande för en viss typ av content marketing. Pressmeddelanden däremot är en väl beprövad metod för att skapa mycket organisk trafik på kort tid.

Framgångsrika pressreleases delas mellan kunder och andra publister vilket ger din verksamhet stor uppmärksamhet på ett effektivt sätt. Något andra typer av PR-metoder inte kan mätas sig med.

Ge ditt varumärke mer förtjänad uppmärksamhet

Till skillnad från reklambanners, automatiska nyhetsbrev och andra PR-kampanjer får din press release så kallad förtjänad uppmärksamhet. Med andra ord delar och läser din målgrupp meddelandet av egen vilja, gillar de vad de ser delas meddelandet och din PR är i full gång utan vidare bearbetning från din sida.

Fördelar med förtjänad trafik/uppmärksamhet jämfört med köpt:

  • Öka din hemsidas organiska trafik
  • Nå ut till fler än redan existerande kunder
  • Google (liksom övriga sökmotorer) får mer förtroende för dig
  • Sprid ditt budskap utan vidare bearbetning

Sex goda råd för en lyckad pressrelease

Vi har ett omättat intresse kring allt inom SEO och vill gärna dela med oss av allt vi har lärt oss på vägen. En av sakerna vi har lärt oss är hur uppbyggnaden av ett högkvalitativt pressmeddelande ser ut.

  1. Rubriken är av högsta vikt
    En kraftfull rubrik är ett måste för att fånga din publiks uppmärksamhet.
  1. Skapa en välformulerad ingress
    Likt rubriken behöver inledningen formuleras på rätt sätt, din målgrupp måste känna att budskapet är riktat mot dem. Samtidigt behöver ingressen kortfattat beskriva pressmeddelandet.
  1. Viktigaste först
    Många läser endast en del av pressreleasen, därav bör du ta med ditt (företags-) namn och den centrala informationen i de första styckena. En närmare beskrivning kommer därefter.
  1. Var generös med fakta och siffror
    Oavsett vad ditt pressmeddelande ska förmedla är de mest lyckade meddelandena rika på passande fakta, statistik, tabeller eller annan typ av extra material.
  1. Avsluta pressreleasen med ett faktabaserat sammandrag av ditt företag
    Uppmärksamma ditt varumärke för alla läsare utan tidigare kännedom genom att avslutningsvis lägga till en kort beskrivning. Lägg gärna till länkar för att hjälpa läsarna att enkelt hitta till din sida.
  1. Innan publicering, korrekturläs pressmeddelandet flertalet gånger
    Var säker på att meddelandet är vad du önskar. Läs texten flera gånger och tänk dig hur läsarna uppfattar ditt pressmeddelande. Ställ dig själv följande frågor:
  • Är meddelandet intressant för läsarna?
  • Har jag placerad all fakta, namn, bild och länkar rätt?
  • Har jag anpassat allt content för sökordsoptimering?

Press Releases är kraftfull PR – om det är gjort på rätt sätt

Många aspekter finns att ta hänsyn till vid publicering av pressmeddelande. Om du inte har möjlighet att avsätta tiden till att lära dig om pressmeddelanden, liksom tid att skapa/publicera hjälper vi gärna dig.

Ett samarbete med oss på I Am Content ger dig friheten att bestämma allt kring pressreleasen. Vi kompletterar med vår erfarenhet inom SEO-branschen, kunskap kring Press Releases och vår förkärlek till content! Kontakta oss idag så berättar vi mer.

Senaste blogginläggen