Google Ads – Adwords

Vad är Google Ads?

Adwords genomgick namnbyte 2018 till Ads och är ett effektivt verktyg för marknadsföring online. Faktum är att Google Ads (Adwords) är världens största verktyg för annonsering, ledande inom Search Engine Marketing, SEM. Verktyget är en av Googles många produkter för att ta ditt företagande online till en helt ny nivå. Ads har växt så pass mycket i popularitet att ett antal specialinriktade webbyråer enbart förmedlar Googles annonseringsverktyg.

Välj mellan fem kampanjtyper

Du som annonsör kan i grunden välja mellan fem olika typer av Ads-kampanjer för din marknadsföring. Läs en mer detaljerad beskrivning av annonstyperna på ads.google för att se om deras tjänster passar in på dina önskemål.

  • Sökkampanjer – Annonsera med sökord och negativa sökord för att synas i sökresultat relevanta för din kampanj. Med analysering kring intentioner, målsättning och många andra variabler finns goda möjligheter att generera väldigt goda resultat.
  • Videokampanjer – En minst 30 sekunder lång videoannons visas med en video du själv har producerat och lagt upp på Youtube, helt enligt dina önskemål. Din annons visas på Youtube och även andra sidor med samma prissättningssystem som sökkampanjer. Ser besökare mindre än 30 sekunder liksom inte klickar på annonsen i videon behöver du inte heller betala något.
  • Displaykampanjer – Marknadsför dig med hjälp av bilder. Displayannonsering tar din bild till miljontals hemsidor enligt dina förutbestämda parametrar. Likt övriga annonskampanjer behöver du inte betala så länge läsare inte klickar på din bild.
  • Appkampanjer – Speciellt anpassad annonsering för appar. Om du har utvecklat en app eller vill väcka ny uppmärksamhet på din redan existerande app kan appkampanjer via Google vara ett perfekt alternativ. Du kan välja att annonsera för både iOS och Android på plattformar så som Youtube, Gmail och Google Play.
  • Shoppingkampanjer – Visa ett urval av produkter från din e-handel eller e-butik direkt i sökresultatet. Efter en registrering i Google Merchant Center kan du enkelt välja ut till vilka sökord du vill att dina produkter ska visas. Klickar besökaren på din annons betalar du men aldrig annars.

Googleverktyget är utformat för att ge annonsörer total kontroll

Med annonsverktyget har du som annonsör full kontroll genom hela marknadsföringen. Allt från målsättning, budget, format samt annonsräckvidd ställs in med några enkla knapptryckningar. Tekniken tillåter dig sedan att följa upp din kampanj genom tillförlitliga mätinstrument där du får mängder av data, med dem kan du justera innehåll och utförande för optimering av kampanjen.

Simpel prissättningssystem med Pay-Per-Click

Att skapa ett konto för att annonsera via Google innebär aldrig några direkta kostnader. Registreringen är kostnadsfri, dessutom är konsulter tillgängliga på vardagar mellan 918 för att hjälpa dig om några problem uppstår. Kostnaderna sker först när din annons har gett resultat.

Beroende på vilken typ av annonskampanj du genomför betalar du månatligt genom antal Pay-Per-Click eller per samtal ditt företag fått med hjälp av annonsen. Underlag för betalningen är resultatrapporter vilka Google bistår med. Rapporterna hjälper dig även att se eventuella förbättringsområden som omgående kan redigeras efter dina behov.

Adwords är Googles eget verktyg för marknadsföring.

Ads – En komplett tjänst för annonsering

Verktyget är minst sagt slående i jämförelse med övriga annonseringsverktyg. En komplett tjänst var du kan skapa kraftfulla annonser i ett välutvecklat system liksom nå ut till miljontals människor världen över på olika plattformar. Förutom organisk annonsering står Google Ads för den mest effektiva annonseringsmetoden nätet har att erbjuda.

Tillgängliga plattformar

Plattformarna du kan nyttja med annonskampanjer via google ads är flera inom nätverket. För en tydligare överblick listas de här nedan.

  • Google sök
  • Youtube
  • Gmail
  • Nätverk med miljontals hemsidor och appar anslutna

Hur I Am Content kan hjälpa dig att lyckas med Google Ads

Annonsering via Ads är lekande lätt och har dessutom bra råd samt tips på vägen. Men två faktorer spelar stor roll för att genomföra en framgångsrik kampanj, även med ett effektfullt verktyg. Och det är vi på I Am Content kommer in i bilden!

1. Bespara tid

Första punkten är viktig tillika återkommande för våra klienter, nämligen tidsbesparing. Fast Google Ads-kampanjer är utvecklade på ett användarvänligt sätt krävs tid för att utforma kampanjer, vilka sedan behöver följas upp och justeras vid behov. Med vår hjälp kan du ägna din dyrbara tid åt kärnverksamheten under tiden som slagkraftiga reklamkampanjer är aktiva. Du förlorar aldrig kontroll över innehållet, du tjänar bara mer tid.

2. Skapa det ultimata budskapet för din kampanj

En annan punkt våra klienter ofta är frågande till gäller innehållet. Vilket innehåll ser din specifika målgrupp som attraktiv? Vilka sökord används mest frekvent av dina potentiella kunder? Kan en bild representera mitt företag eller produkt och i så fall vilken typ av bild?

Frågeställningarna är många då vi pratar om en content och utförande av en annons. Vi arbetar med content marketing dagligen vilket har gett oss en omfattande kunskap kring vad som fungerar men framför allt vad som inte fungerar i annonseringssammanhang. Vidare använder vi oss av hjälpmedel samt diverse metoder för att ta fram exakt vad våra klienters målgrupper eftersöker.

Google Ads är en klar tillgång för betald annonsering

Med annonseringskampanjer kan du uppnå en kraftig ökning av konvertering under kampanjtiden. Resultatet kan synas relativt omgående om du har valt rätt typ av annonsering samt innehåll i annonsen. Känner du tveksamhet kring hur ett framgångsrikt koncept för ditt företag ser ut är du varmt välkommen att kontakta oss på I Am Content med dina frågor!

Kontakta oss!