Personas

För att nå framgång i ett företag är det viktigt att veta vilken målgrupp som du vänder dig till. Genom att skapa en persona får du en ännu mer detaljerad bild av kunderna som du vill attrahera. Det gör att du kan arbeta effektivare på flera olika sätt.

Vi på I Am Content har kunskapen som krävs för att skapa rätt persona till ditt företag, och därmed också skapa effektivare marknadsföring, annonsering och kommunikation.

Vad är personas?

En persona, även kallad buyer persona, customer persona eller user persona, är en detaljerad bild av den kund som du allra helst vill intressera. Det är en karaktär som representerar dina kunders behov och som gör din målgrupp ännu mer specifik.

När du skapar en persona tittar du på idealkundens:

  • Bakgrund
  • Arbetssituation
  • Kunskaper
  • Beteende och attityder
  • Önskemål, behov och förväntningar

Syftet med att ta fram persona

Beskrivningen som du ger din persona hjälper verksamheten på flera sätt. Genom att ha en persona kan ditt företag kommunicera effektivare i sitt innehåll och nå rätt kunder.

Att ha en eller flera personas som referens är ett måste för att skapa riktigt effektiv kommunikation och marknadsföring. Personas hjälper också företaget att arbeta i rätt riktning tillsammans eftersom medarbetarna lättare förstår vem man vänder sig till.

Persona marknadsföring

Skillnad på målgrupp och buyer persona

Både målgrupp och buyer personas är viktiga begrepp för framgångsrika företag. Här förklarar vi skillnaden mellan de två begreppen:

Företagets målgrupp

En målgrupp är precis som ordet antyder en grupp människor. Dessa människor har en eller flera saker gemensamt. Kanske delar de samma intresse, åldersgrupp, eller kön, har ett visst köpbeteende som att föredra e-handel eller tillhör en viss inkomstgrupp. Målgruppen är en generaliserande bild av era kunder som grupp.

Företagets personas

Personas tar man fram med utgång från målgruppen, men du behöver en mer detaljerad beskrivning av kunderna än vad målgruppen ger. Det får du genom att analysera data och intervjua kunder, samt genom att själv resonera kring kundernas önskemål, bakgrund och beteende. Du kan ge dina personas namn, egenskaper, erfarenheter och förväntningar för att göra dem mer levande.

Därför behöver du buyer personas

När du har en detaljerad beskrivning av dina olika önskade kunder så vet du också hur du ska arbeta vidare med tjänsten eller produkten för att göra den mer attraktiv. Dina buyer personas blir din viktigaste referens för hur du uttrycker dig i kommunikation på sociala medier, i nyhetsbrev, på hemsidan och i övrig marknadsföring. Du kan anpassa hemsidor och webbshoppar efter dina personas beteenden och behov.

3 steg till framtagning av persona:

  • Beskriv personen detaljerat. Vilka detaljer spelar roll för ditt företag – datorkunskaper, arbete, intressen?
  • Identifiera vilka behov och förväntningar personen har.
  • Hitta lösningen genom att se hur ditt företag kan lösa dessa behov genom ert projekt, tjänst eller produkt.

Få hjälp att skapa personas till ditt företag

Som etablerad SEO-byrå och därmed proffs på sökmotoroptimering vet vi värdet av att aktivt använda buyer personas i företaget.  När du identifierar dina kunders behov kan du hitta företagets optimala strategi och styra arbetet och kommunikationen i rätt riktning vilket leder till fler affärer.

I Am Content erbjuder helhetslösningar till ditt företag

Många företag väljer att i samband med framtagandet av personas även optimera sitt företag med högkvalitativt content, SEO, link building, annonsering och blogginlägg – allt som höjer rankingen på Googles sökresultat. Vårt drivna, kunniga team finns redo att hjälpa ditt företag bli mer synligt och attraktivt.

Kontakta oss!

Senaste blogginläggen