Företagsblogg

En företagsblogg är ett effektivt sätt att både förbättra hemsidans SEO och dela engagerande innehåll till kunderna, vilket stärker förtroendet för ert varumärke.

Att driva en företagsblogg är idag populärt bland många företag. Syftet är framförallt att driva in trafik till hemsidan, förbättra sökmotoroptimeringen och väcka intresse hos läsarna.

Genom att skapa intressant innehåll till kunderna får de en anledning att besöka hemsidan, och får en positiv bild av företaget tack vare kunnigheten. En bra företagsblogg kan gynna de flesta verksamheter, oavsett bransch. En företagsblogg kräver dock tid och duktiga skribenter – bristvaror för de flesta företagare. I Am Content hjälper dig därför att ta fram högkvalitativt innehåll som passar din sajt.

Vad är en företagsblogg?

Idag hittar man en stor andel av alla blogginlägg på olika företagshemsidor. Anledningen är att bloggen är ett effektivt sätt att nå ut till såväl kunder som eventuella samarbetspartners. Med rätt innehåll och uppbyggnad så driver företagsbloggen in mer organisk trafik till din hemsida och förbättrar sökmotoroptimering. Bloggar för företag kan bestå av exempelvis tips och råd eller branschnyheter.

Medan influensers och rena blogghemsidor ofta tjänar pengar på affiliates, så är syftet med en företagsblogg oftast att få läsarna att intressera sig för ens eget företag och stanna kvar på hemsidan. Blogginlägget kan med fördel avslutas med en call-to-action där kunderna kan klicka sig vidare för att kontakta företaget eller ta del av ett erbjudande.

Läs mer: 5 tips när du ska blogga åt företaget

Fördelar med att skaffa en företagsblogg

Fördelarna med att ha en uppdaterad, bra blogg på sitt företags hemsida är flera:

  • Mer organisk trafik eftersom bloggen stärker er sökmotoroptimering.
  • Läsarna kan dela innehållet vidare på sociala medier.
  • Intressanta guider och tips gör att kunder vill komma tillbaka och läsa mer.
  • Skapar trovärdighet för er kompetens.

Företagsblogg

Vad utmärker Sveriges bästa företagsbloggar?

Samtliga av Sveriges bästa företagsbloggar ger sina läsare intressanta uppdateringar genom bra content. Både Google och dina kunder uppskattar snygga, välskrivna  blogginlägg. Det innebär bland annat att texten behöver ha bra rubriker i korrekt format, vara indelad i stycken, hålla hög kvalitet på språket, och kombineras med bilder som har alt-taggar.

En företagsblogg kräver mycket jobb, men med rätt metod kan du också få väldigt mycket tillbaka. Vill du spara din värdefulla tid åt andra uppgifter i verksamheten – tveka inte att kontakta oss för att få hjälp med blogginlägg, artiklar och guider. Våra skribenter har expertis inom en rad områden och producerar content av högsta kvalitet.

Därför krävs bra innehåll på en företagsblogg

Det räcker inte att bara skaffa en företagsblogg och uppdatera den sällan med slarvigt innehåll. För att bloggen ska förbättra din SEO, sökmotoroptimering, behövs publicering av intressant och relevant innehåll.

Innehållet ska dels vara SEO-anpassat, dels intressant och spännande så att dina läsare vill stanna kvar på sidan, dela innehållet, och besöka hemsidan fler gånger. Skulle en företagsblogg sakna research och ha texter som håller dålig kvalitet kan metoden i stället ha en motsatt effekt.

Lyckas med din företagsblogg

Tid, engagemang och hög nivå på bloggens innehåll är av högsta vikt. Att investera i ett samarbete med oss innebär flera fördelar för dig som företagare.

  • Erfarna i SEO-branschen. Vi kan företagsbloggande och SEO-branschens alla delar.
  • Mer tid till kärnverksamhet. Med I Am Content som partner behöver du inte lägga dyrbar tid på att driva din företagsblogg.
  • Utveckling av din företagsblogg. Oavsett om du redan har en företagsblogg eller skaffar en ny så genomför vi analyser för att åtgärda.
Kontakta oss!

Senaste blogginläggen