DATUM

oktober 20, 2021

KATEGORI
DELA

5 tips när du ska blogga åt företaget

Categories: Tips till företag885 words3.5 min read

Företagsbloggen är en het trend inom marknadsföring och erbjuder stora fördelar till företag som vill synas – det vill säga alla. Genom att börja blogga åt företaget är förutsättningarna goda för att skapa fördjupade relationer till era potentiella kunder, vilket leder till nya affärer. I denna artikel ger vi tips på hur du lyckas med din företagsblogg och vilka möjligheter det skapar för företaget.

Fredrik Andersson

Facebook, Instagram och LinkedIn – på de sociala medierna utövar företagen en ständig kamp om användarnas uppmärksamhet. Medan dessa kanaler är fullbelagda av brus finns företagsbloggen – en spännande kanal där ditt företag kan breda ut sig.

Vad är en företagsblogg?

Låt oss börja med grunderna och förklara vad en företagsblogg egentligen är. Fenomenet blogg känner du säkerligen till. Bloggens stora genomslag kom i början av 2000-talet och användes då främst av privatpersoner. Nu, nästan 20 år senare, har fenomenet utvecklats till att bli ett nyttigt verktyg för företag. På ditt företags hemsida kan du skapa plats åt en blogg, som du kan fylla med mer personligt tilltalande artiklar.

Varför ska man blogga åt företaget?

Det huvudsakliga syftet med att starta en företagsblogg är att skapa affärer. Detta kan ske på flertalet olika sätt. Nedan listar vi 5 av dem!

1. Arbeta med sökmotoroptimering på din blogg

Att starta en företagsblogg ger dig möjlighet att nå ut till nya, potentiella kunder. Men för att satsningen ska ge effekt krävs, såklart, att din blogg går att hitta. De flesta som är på jakt efter företag och tjänster vänder sig till Google. Genom att arbeta med sökmotoroptimering på din blogg hamnar du högre upp i Googles resultatlistor, vilket gör dig synlig för ett stort antal framtida kunder.

Dels uppskattar Google hemsidor som uppdateras frekvent, och dels har du möjlighet att ranka på ett stort antal sökord. Kom ihåg att optimera inläggen efter ord som din målgrupp söker på, för bästa möjlighet till konverteringar. Läs mer om hur du optimerar dina texter här.

Blogga åt företaget

2. Locka nya besökare och kunder

En butik med lokaler mitt i stan lägger troligtvis massvis av energi på att pynta sitt skyltfönster, för att locka in förbipasserande. Din hemsida är som ett digitalt skyltfönster, och på internet är antalet förbipasserande enormt. En företagsblogg är ett sätt att göra din hemsida mer lockande, vilket gör det mer sannolikt att den som surfar förbi gör ett stopp.

3. Fördjupade kundrelationer

Vad ska man då fylla sin företagsblogg med för innehåll? Möjligheterna är oändliga. Du kan dela med dig av nyheter, information och tips som är relevanta för din målgrupp. Detta kan du göra i mängder av former, så som:

  • Text
  • Bilder
  • Filmer
  • Ljudklipp

Till skillnad från sociala medier kan du på din företagsblogg ta större utrymme och ge fördjupad information. Detta ger dig möjlighet att skapa en närmare relation till dina besökare, som lägger ditt företag på minnet.

4. Visa att ni besitter kompetens

”Vi är de bästa inom golvläggning” är en mening den som behöver byta golv kommer stöta på hos många hemsidor. Meningen säger egentligen ingenting, eftersom informationen är kraftigt partisk. Den som startar en företagsblogg, däremot, har möjlighet att visa att den faktiskt är bäst inom sin bransch, exempelvis genom att beskriva hur man arbetar och dela med sig av tips. Detta ger besökarna ett större förtroende för dig, och sannolikheten att de förvandlas till kunder är därför större.

5. Driv trafik till hemsidan

Många potentiella kunder vill, eller behöver, besöka din hemsida innan en affär blir aktuell. Troligtvis och förhoppningsvis har du laddat din hemsida med information om företaget, era tjänster och vad ni gör för nytta. Genom att starta en företagsblogg kan du driva ökad trafik till din hemsida, bland annat genom att:

  • Arbeta med sökmotoroptimering på din blogg, vilket gör att du driver organisk trafik till hemsidan
  • Marknadsföra blogginläggen på sociala medier, som kunder klickar sig in på om innehållet verkar intressant
  • Avsluta dina blogginlägg med en Call to Action som knuffar kunderna i rätt riktning

Fördelarna med att starta en företagsblogg är många, men det finns en stor nackdel. Att kontinuerligt skapa bra och relevant innehåll kräver tid – något många företag inte har ett överskott av.

I Am Content bloggar åt dig!

Driv trafik till hemsidan, förbättra dina kundrelationer och skapa fler affärer – samtidigt som du sparar tid. Är du intresserad av att böja blogga åt företaget? Vi på I Am Content brinner för innehåll och hjälper ditt företag att synas. Kontakta oss idag för att få bloggen i rullning!