DATUM

juli 7, 2022

KATEGORI
DELA

Mäta SEO: Hur vet man att arbetet gett resultat?

Categories: Sökmotoroptimering – SEO810 words3.2 min read

Du har betalat för en SEO-tjänst till din hemsida eller lagt ner många timmars arbete på att själv optimera sajten. Sen, då? När kommer resultatet och hur gör man för att mäta SEO? Det tittar vi närmare på här. 

Hanna Sjöberg skribent I Am Content

 Varför SEO är viktigt för en hemsida har vi diskuterat flera gånger tidigare på bloggen. Bland annat kan du läsa om fördelarna med SEO och hur arbetet går till i dessa artiklar:  

Men hur säkerställer man att arbetet faktiskt gett det önskade resultatet? Och när kan man förvänta sig att SEO gett effekt? Här tittar vi på hur det går till att utvärdera din investering i sökmotoroptimering. För självklart vill du kunna analysera arbetet för att kunna fastställa om det fungerat, och hur du skulle kunna attrahera ännu fler besökare till hemsidan.  

Varför bör man analysera SEO? 

Att arbeta med SEO kan ibland verka svårt att greppa. Därför är det kanske extra viktigt att konkret mäta och analysera siffrorna, för att se effekten av arbetet. På så sätt kan du (eller SEO-byrån som du anlitat) se hur hemsidan presterar i form av allt från besökarantal till laddningstider och inte minst placeringen i Googles sökresultat.  

Utan analyser är det omöjligt att veta om hemsidan presterar som du vill att den ska. Lockar du till dig rätt målgrupp och fångar deras intresse – eller försvinner besökarna från sidan efter två sekunder? Enskilda siffror behöver inte betyda något, men tillsammans får du en klar bild av hur sökmotoroptimeringen ser ut.  

Trafiken är inte allt

Inom SEO pratar man ofta om att öka trafiken till en hemsida. Men optimeringen handlar om mer än så och därför är det viktigt att kolla på helheten i resultatet som man mäter. Ett högt besökarantal kan exempelvis vara lönlöst ifall personerna tappar intresset direkt och det inte ger några konverteringar. Du vill självklart även se till att ranka på rätt sökord, till exempel de produkter som du säljer eller de tjänster som du erbjuder. Allt detta och mer därtill går att mäta med hjälp av SEO-analyser.  

Verktyg för att mäta SEO

Det finns flera olika verktyg för att visa hur siffrorna ser ut för din hemsida, webshop eller blogg. Verktyg som många använder är Google Analytics och Google Search Console som ger information om hur Google indexerar en viss hemsida. Med hjälp av GSC kan du se hur många besökare som hemsidan och dess olika undersidor har per dag och per månad, var dessa besökare befinner sig i Sverige eller världen, vilka sökord som hemsidan rankar på och mycket mer.  

Verktyg och tjänster som Google Search Console är användbara både före och efter SEO-arbetet. Särskilt effektivt är det om du använder verktyget under hela processens gång för att tydligt kunna se hur siffrorna utvecklar sig. Med verktygen kan du även se hur snabbt hemsidan laddar och hur länge besökarna stannar på en viss sida. Utöver Google finns en mängd olika SEO-verktyg att välja bland, till exempel: 

  • SEMrush 
  • Ubersuggest 
  • Keywordtool.io 
  • Surfer 
  • SE Ranking 

När kommer resultatet?

Hur lång tid som det tar innan du ser resultat går tyvärr inte att säga. Något som är säkert är dock att kontinuerligt och högkvalitativt SEO-arbete kommer att förbättra hemsidans position på Google.  

Är konkurrensen hög i din bransch med sökord som används av många och väletablerade företag så kan arbetet ta längre tid och kräva mer. Därför är det viktigt att kolla även på smalare sökord som gör att just din hemsida kan sticka ut och visas för rätt målgrupp. Kvalitén på hemsidans content, hur ofta den uppdateras, hur snabbt sidan laddar och inte minst länkarna som pekar in till sajten påverkar också hur lång tid det tar innan sökmotoroptimeringen ger effekt.  

Om du inte ser en förbättring av siffrorna direkt – ge inte upp. SEO är ett långsiktigt arbete som med tiden kan generera kraftfulla resultat. Vill du ha hjälp och expertis, välkommen att kontakta oss. 

Kontakta oss!

Läs mer