DATUM

juli 26, 2022

KATEGORI
DELA

Så skriver du en lockande och effektiv metabeskrivning

Categories: Tips till företag694 words2.8 min read

Fredrik Andersson I Am Content

Det sägs att vi människor är snabba att avgöra om vi gillar något eller inte – domen kan falla inom ett fåtal sekunder. Just därför är det viktigt att göra ett bra första intryck. Det första dina potentiella kunder ser av din hemsida är dess metabeskrivning. Så se till att lägga tid och energi på din beskrivning.  

Men vad är en metabeskrivning? Och hur använder du dig av den för att locka fler besökare till din webbplats? Läs vidare för att få svar på frågorna. 

Vad är en metabeskrivning? 

När du söker efter något på Google, och får upp en lång rad resultat, har du kanske sett att det finns en kortare, beskrivande text under den klickbara rubriken. Det är den texten som kallas för metabeskrivning, eller ”meta description” som det heter på engelska.  

Beskrivningen ger sökaren en förståelse för vad din sida handlar om och kan därför vara det som avgör huruvida det blir ett klick eller inte. För att stå ut ur konkurrensen i sökresultaten, och få fler att klicka sig in på just din hemsida, är det viktigt att texten är noggrant utformad. 

Därför är beskrivningen viktig för din SEO 

Hur du formulerar texten är inte bara viktigt för kundupplevelsen, utan också för sökmotorerna. En metabeskrivning är nämligen en viktig del inom SEO, det vill säga sökmotoroptimering, som påverkar hur högt upp i sökresultatet din webbplats syns. 

Men detta är inte alla som vet. Främst på grund av att Google i mitten av 2000-talet gick ut och kommunicerade att en meta desciption inte påverkar hemsidans rankning, vilket lett till att många valt att strunta i att optimera den. Men det kan bli kostsamt, då texten i själva verket har betydande effekt. 

 Beskrivningen har nämligen indirekt påverkan på din sökmotoroptimering. Google väger inte enbart in hur väl du optimerat dina landningssidor efter sökord och hur starkt ditt länkbygge är, utan även den organiska klickfrekvensen. Med detta menas hur stor andel av visningarna som resulterar i ett klick, och med en lockande beskrivning är sannolikheten stor att frekvensen ökar. 

 Därtill ser sökmotorn också till hur länge besökarna stannar på din hemsida. Om en person klickar sig vidare efter att ha läst din beskrivning, som sammanfattar vad sidan handlar om, är det troligt att denne finner innehållet relevant, och att besöket därför blir ett längre sådant. 

6 tips: Så skriver du en bra beskrivning 

  1. Håll koll på beskrivningens längd – din metabeskrivnings längd bör inte överskrida 155 tecken. Annars riskerar du att sista delen av din text inte syns.  
  2. Inkludera sökord – få med det sökord du vill att sidan ska ranka högt på. Men tänk på att inte bara radda upp sökord efter varandra – du skriver trots allt för besökarens skull. 
  3. Beskriv vad sidan handlar om – försök göra en kort sammanfattning av vad sidan handlar om, för att attrahera rätt typ av besökare. Detta bör göras för samtliga sidor på sajten. 
  4. Presentera din USP – vad är fördelen med din tjänst/produkt? Kanske har du ett specifikt erbjudande till dina besökare? Få med din ”unique selling point” redan i beskrivningen för att locka till klick. 
  5. Använd dig av en CTA – uppmana till klick genom att inkludera en ”call to action”. ”Kom igång med…” eller ”Lär dig mer om…” är två tydliga exempel. 
  6. Testa och utvärdera resultatet – din beskrivning är inte huggen i sten. Om du inte upplever effekt kan du alltid skriva om texten och prova på nytt. 

Förbättra din SEO med I Am Content 

Vill du förbättra din hemsidas SEO och driva mer trafik till din webbplats? Vi på I Am Content hjälper dig mer än gärna! 

Kontakta oss!

Läs mer