DATUM

juni 1, 2022

KATEGORI
DELA

Från studentrummet till världsdominans – så gick det till när Google grundades

Categories: Sökmotoroptimering – SEO637 words2.5 min read

Idag säger vi att vi ”googlar” något, men i ett parallellt universum hade vi kunnat säga att vi söker på ”Backrub”. Detta var nämligen ursprungnamnet på den banbrytande sökmotorn. Vem skapade Google? Vad betyder Google? Och hur fungerar algoritmerna? Här är historien om hur Google grundades, och gick från ett studentrum på Stanford till att erövra världen.

Fredrik Andersson I Am Content

Det görs idag cirka 8,5 miljarder ”googlingar” varje dag (!). Det råder därför ingen tvekan om att Google är en av de i särklass vanligaste sökmotorerna. Sedan Google grundades har människors sätt att söka efter och hitta information om alla möjliga ämnen förändrats helt och hållet.

Därav har sökmotorn även blivit ett betydelsefullt verktyg för företag i deras marknadsföring. Företagen kan använda sig av sökmotoroptimering (SEO) för att synas högt i resultatlistorna och på så sätt exponera sina tjänster och produkter för mängder av potentiella kunder. Denna marknadsföringsmetod används i dag av en lång rad företag världen över, men hur började sökmotorns resa mot dominans?

Vem skapade Google?

Den första versionen av Google skapades år 1995 i ett studentrum på Stanford University. Här satt Googles grundare Larry Page och Sergey Brin och arbetade på ett forskningsprojekt, när de plötsligt kom på idén bakom den kommande sökmotorn.

Tre år senare hade Page och Brins uppfinning lockat till sig uppmärksamhet från Silicon Valley. En investerare vid namn Andy Bechtolsheim skrev en check på 100 000 dollar till Googles grundare, som nu bytte ut studentrummet mot ett garage i Menlo Park, Kalifornien. Den 4:e november 1998 registrerades det nu världskända domännamnet och blev ett företag.

Sökmotorns algoritmer tog dem förbi konkurrenterna

När Google grundades var det inte den enda sökmotorn på marknaden. Tidigare var det AltaVista som dominerade, men år 2001 passerade Page och Brins sökmotor den tidigare marknadsledaren. Detta till stor del med anledning av att den erbjöd en snabbare och reklamfri sajt.

Men också sökmotorns sätt att arbeta ”backlinks” spelade stor roll. När en webbplats länkar till en annan, via en backlink, berättar det för Google att målsidan är trovärdig och relevant för informationssökare, vilket ger mer precisa sökresultat. I dag arbetar många företag med så kallat länkbygge, som är en del inom SEO, för att knuffa upp sin hemsida i resultatlistorna.

Sökmotorns initiala namn Backrub var faktiskt en förklarande ordlek som berättade att den använder sig av backlinks på detta sätt. Algoritmerna finns kvar, men namnet skrotades ganska tidigt in i utvecklingsprocessen.

Vad betyder Google?

Namnet Google betyder faktiskt ingenting. Det är inte ens ett riktigt ord, utan kom till av ren slump. På ett brainstorming-möte ska Stanford-studenten Sean Anderson har föreslagit namnet ”Googolplex”, som grundarna ville förkorta till ”Googol”. Googol är en matematisk term som beskriver siffran 10 upphöjt i 100, och googolplex är 10 upphöjt till en googol.

Enligt historien ska Anderson ha skrivit in ”Googol” i sin webbläsare för att se om domännamnet var taget, men skrev fel och råkade skriva ”Google” – och företagets nya namn var hittat.

I Am Content får ditt företag att synas i sökresultaten

Vill du att ditt företag ska synas högt i Googles sökresultat, och exponeras för mängder av sökare varje dag? Vi på I Am Content hjälper dagligen företag med sökmotoroptimering och länkbygge. Kontakta oss för att påbörja din resa mot Googles toppresultat.

Kontakta oss!

Läs mer