DATUM

februari 7, 2022

KATEGORI
DELA

Vilken sökmotor använder du? Vi listar de vanligaste sökmotorerna

Categories: Tips till företag724 words2.9 min read

Den största trafiken som idag sker på internet är just sökningar. Sökmotorer har därför blivit en stor del i hur internet utformats. Google är idag den mest använda sökmotorn, och utgör förstahandsvalet för många. Men det finns även andra sökmotorer ute på marknaden – här går vi igenom vilka de är och hur de fungerar. 

Fredrik Andersson I Am Content

Google – den i särklass vanligaste sökmotorn

Självklart hamnar Google först på denna lista av just den anledningen att den är den mest använda och populära sökmotorn bland internetanvändare. Det är även den främsta sökmotorn som används när det kommer till SEO – det vill säga, Search Engine Optimization. Detta eftersom Google har enorma samlingar av data, samt att upp emot 86% av samtliga sökningar som görs på internet görs via Googles sökfunktion. 

Google som företag erbjuder även en rad olika funktioner som gör vardagen enklare för såväl privatpersoner som företagare. Från appar som hjälper dig att sköta hemmet till online-tjänster som gör arbetsdagen smidigare. 

Sökmotorer 2022

Även om Google har en mängd fördelar finns dock några nackdelar, eller snarare utmaningar som gömmer sig. Bland annat optimeras Googles algoritmer kontinuerligt, vilket kan påverka hur väl ditt företag syns i kundernas sökresultat. Eftersom många använder sig av funktionerna är även konkurrensen inom organiska sökningar tuffare än på andra sökmotorer med mindre trafik. 

Microsoft Bing

Denna sökmotor är kortfattat Microsofts egna svar på Google, och har sedan lanseringen 2009 försökt konkurrera med sökjätten. Visst har Bing fått en större marknadsandel med tiden, men denna sökmotor ligger fortfarande långt ifrån den kapacitet och funktionalitet som sin företrädare. 

Skillnaden är även att algoritmerna på Bing inte uppdateras lika frekvent som på Google, vilket kan vara på både gott och ont. Eftersom sökmotorerna baseras på AI – artificiell intelligens – behöver de lära sig att läsa av sökningarna som görs för att kunna anpassa innehållet bättre efter den som söker. Ju bättre sökmotorn är på att läsa av, desto bättre resultat kan man få upp på sina sökningar.    

Några andra fördelar som Bing har är bland annat att den kan ge bättre resultat vid videosökningar, samt att den ger fler alternativ på matchande sökord än vad Google gör i dagsläget.

Yahoo

Det är många datorer som ställer in sig att använda Yahoo som standardsökmotor i webbläsaren. Yahoo kan liksom Google ge många relevanta resultat till dina sökningar, men det kan också skilja sig i vilka resultat som kommer upp.

Vilka är de vanligaste sökmotorerna?

Google är känt för att läsa av hemsidors innehåll och plocka upp de resultat som algoritmen anser vara kvalitativa och som har en stark länkkraft

Yahoo, å andra sidan, fokuserar mer på hur texten på hemsidan den läser av är uppbyggd. Det vill säga om sökordet finns med i textens huvudrubrik och hur bra sökordstätheten är. Av just denna anledning kan resultaten mellan Google och Yahoo vara annorlunda, även om de skannar av samma hemsidor. 

DuckDuckGo

Denna sökmotor har på senare tid blivit alltmer populär bland internetanvändare. Skälet är bland annat att DuckDuckGo valt att fokusera mer på den personliga integriteten online jämfört med de andra sökmotorerna på marknaden. 

Sökmotorn skiljer sig även i hur resultaten visas, där fokus ligger mer på direkta svar, även kallat ”instant answers”. Algoritmen på DuckDuckGo visar alltså de svar som den tror svarar på sökarens fråga direkt. En annan skillnad är även att denna sökmotor inte har några anpassade annonser vilket i vissa fall kan ses som en fördel. Däremot kommer du fortfarande se annonser bland sökresultaten, men dessa är mer generiska och alla kan se dem. 

Vill du lära dig mer om hur du optimerar din hemsida efter sökmotorerna, för att hamna högst upp i resultatlistorna? Kontakta oss på I Am Content!