DATUM

juni 30, 2021

KATEGORI
DELA

Så skriver du ett bra nyhetsbrev i företaget – en viktig kanal till kunderna

Categories: Tips till företag853 words3.3 min read

Nyhetsbrev är ett smart verktyg för att profilera sig och hålla kontakten med kunder. Allt fler affärer sker idag innan kunderna ens klivit in i lokalen eller webbshopen; de skaffar sig en egen uppfattning genom information som går att få tag på.

Driver du en webbutik eller ett tjänsteföretag är det därför extra viktigt att tydligt presentera sitt företag och anställda för att skapa en personlig känsla. Ett av de bästa sätten att göra kunderna intresserade är just genom nyhetsbrev.

Att ha en levande och sökmotoroptimerad hemsida till sin verksamhet och se till att den är uppdaterad – det är bland de mest fundamentala delarna i att ha bra kommunikation med sina kunder. Ett sätt att förbättra kommunikationen är att skicka ut nyhetsbrev med jämna mellanrum.

Samtidigt som du skickar ett nyhetsbrev är det bra att få in rutinen att surfa runt på den egna sidan och se till att all information är korrekt och aktuell. Hemsidor som har gammal information och inte blivit uppdaterade på länge tenderar att sjunka längre ner på Google.

Kanaler för att nå ut med nyhetsbrev

Nyhetsbrev är en del av digital marknadsföring och konceptet som heter content marketing, det vill säga innehållsmarknadsföring. Du kan ha nyhetsbrev som bara publiceras på din hemsida eller på alla företagets kanaler.

Du kan också välja att skicka ut de till dina kunder via e-post. Vilket sätt som är bäst för ditt företag är olika beroende på vad som står i ditt nyhetsbrev och hur din målgrupp ser ut. Att välja det ena eller det andra sättet beroende på innehållet och mottagarna är oftast det bästa. 

Skicka nyhetsbrev med e-post

Det sätt som ofta är mest effektivt är att skicka ut e-post med jämna mellanrum. I dessa mejl kan du presentera aktuella erbjudanden och nya produkter eller tjänster. Tänk på att enligt GDPR måste varje person ha gett sig godkännande till att du skickar e-post med marknadsföring till dem.

Erbjudanden är ett viktigt instrument för att styra kunderna till din hemsida eller butik, men e-post är också ett utmärkt sätt att presentera ditt företag för kunderna. Underskatta därför till exempel inte personporträtt på personalen, och att än en gång dela med dig av er affärsidé, värdegrund och vision.

Det finns bra möjligheter att följa upp hur mycket trafik ett nyhetsbrev har gett tillbaka till den egna hemsidan. På så sätt kan du lära känna dina kunder och vad de uppskattar att läsa i nyhetsbreven, och när de läser dem. 

Tänk på: Bomba inte dina kunder med nyhetsbrev. Skicka ut innehåll med kvalitet några gånger per månad så att breven är värda att läsa. 

Nyhetsbrev

Med ett intressant nyhetsbrev kan du fånga kundernas intresse.

Företaget på sociala medier

Att presentera ditt företag på ett personligt sätt och lite ”bakom kulisserna” är perfekt på sociala medier. Be personalen att, om de känner sig bekväma med det, dela företagets inlägg så får ni en bredare spridning.

I inläggen kan du blanda tips, presentationer av produkter och anställda, och lite mer personliga och roliga inlägg. Det gör kunderna kan känna sig mer delaktiga, bli intresserade av att veta mer, och er relation kan bli stärkt. 

Tänk på: Se till att alla som är med på bild i dina inlägg på sociala medier är okej med att bli sedda av allmänheten genom att synas på internet.

Hur skriver jag ett bra nyhetsbrev?

För att skriva ett bra nyhetsbrev finns det några bra regler att försöka hålla sig till: 

  • Skriv på ett språk som alla förstår. Undvik branschspecifika ord eller förklara dem, eller länka till din hemsida där de förklaras om du väljer att använda dem.
  • Håll meningarna korta och lättlästa. Be en kollega läsa igenom det du har skrivit innan du publicerar.
  • Dela upp texten i kortare stycken. Det gör att det är lättare att läsa och ta in det som står, främst för alla de som läser ditt nyhetsbrev på telefonen.
  • Håll dig till ett ämne per nyhetsbrev. Då kan du enklare se vad som går hem hos läsarna och de riskerar inte att tröttna på grund av ett för långt nyhetsbrev. 

Content marketing är komplext, och att hitta rätt strategi tar tid. Hör av dig till oss på I Am Content för att få hjälp med att nå dina verksamhets fulla potential. Vi erbjuder helhetslösningar inom tjänster som ger en effektiv innehållsmarknadsföring, inklusive copywriting, SEO och sociala medier.

Kontakta oss!

Läs mer