DATUM

juni 30, 2021

KATEGORI
DELA

Så skriver du ett bra nyhetsbrev i företaget – en viktig kanal till kunderna

Categories: Tips till företag849 words3.3 min read

Att profilera sig och hålla kontakten med kunder är viktiga delar för verksamhetens tillväxt. Allt fler affärer sker innan kunderna ens klivit in i lokalen eller webbshopen; de skaffar sig en egen uppfattning genom information som går att få tag på. Driver du en webbutik eller ett tjänsteföretag är det extra viktigt att tydligt presentera sitt företag och anställda för att skapa en personlig känsla. Ett av de bästa sätten att göra kunderna intresserade är genom nyhetsbrev.

Att ha en levande och sökmotoroptimerad hemsida till sin verksamhet, och se till att den är uppdaterad, är bland de mest fundamentala delarna i att ha bra kommunikation med sina kunder. Ett sätt att göra det på är att se till att publicera nyhetsbrev med jämna mellanrum. Samtidigt som man lägger ut sitt nyhetsbrev är det en bra att få in rutinen att surfa runt på den egna sidan och se till att all information är korrekt och aktuell. 

Olika kanaler för att nå ut

Nyhetsbrev är en del av ett koncept som heter content marketing, det vill säga innehållsmarknadsföring. Du kan ha nyhetsbrev som bara publiceras på din hemsida eller på alla företagets kanaler. Du kan också välja att skicka ut de till dina kunder via e-post. Vilket sätt som är bäst för ditt företag är olika beroende på vad som står i ditt nyhetsbrev och vilken kundprofil du har. Att välja det ena eller det andra sättet beroende på innehållet är oftast det bästa. 

Nyhetsbrev via e-post

Det sätt som förmodligen är mest effektivt är att skicka ut e-post med jämna mellanrum. I dessa mejl kan man presentera aktuella specialerbjudanden och nyinkomna varor. Erbjudanden är ett viktigt instrument för att styra kunderna till din hemsida och butik, men e-post är också ett utmärkt sätt att presentera ditt företag för kunderna.

Underskatta inte personporträtt på personalen och att än en gång dela med dig av er affärsidé, värdegrund och vision. Det finns möjlighet att följa upp hur mycket trafik ett nyhetsbrev har fått tillbaka till den egna hemsidan. På så sätt kan du lära känna dina kunder och vad de uppskattar att läsa i nyhetsbreven och när de läser dem. 

Tänk på: Bomba inte dina kunder med nyhetsbrev utan skicka ut innehåll med kvalitet några gånger per månad så att breven är värda att läsa. 

Nyhetsbrev

Med ett intressant nyhetsbrev kan du fånga kundernas intresse.

Företaget på sociala medier

Att presentera sitt företag på ett personligt sätt och lite ”bakom kulisserna” är perfekt på sociala medier. Be personalen att, om de känner sig bekväma med det, dela företagets inlägg så får ni en bredare spridning. I inläggen kan du blanda seriösa presentationer av produkter och personer med lite mer personliga och roliga inlägg för att få kunderna att känna att de lär känna företaget på ett djupare sätt. 

Tänk på; Se till att alla som är med på bild i dina inlägg på sociala medier är okej med att bli sedda av allmänheten och spridda på internet.

Att skriva ett bra nyhetsbrev

För att skriva ett bra nyhetsbrev finns det några bra regler att försöka hålla sig till: 

  • Skriv på ett språk som alla förstår. Undvik branschspecifika ord eller förklara dem, eller länka till din hemsida där de förklaras om du väljer att använda dem.
  • Håll meningarna korta och lättlästa. Be en kollega läsa igenom det du har skrivit innan du publicerar.
  • Dela upp texten i kortare stycken. Det gör att det är lättare att läsa och ta in det som står, främst för alla de som läser ditt nyhetsbrev på telefonen.
  • Håll dig till ett ämne per brev. Försök att inte blanda ämnen i ett och samma nyhetsbrev utan håll tråden från början till slut. Börja helst inte med ett erbjudande och avsluta med ett personporträtt, utan dela hellre upp brevet på två utskick istället. Då kan du dels se vad som går hem hos läsarna, och dels tappar du inte läsare för att du börjar med ett ämne som inte intresserar just den läsaren innan de kommer till sitt intresse. 

 

Content marketing är komplext, och att hitta rätt strategi tar tid. Hör av dig till oss på I Am Content för att få hjälp med att nå dina verksamhets fulla potential. Vi erbjuder helhetslösningar inom tjänster som ger en effektiv innehållsmarknadsföring, inklusive copywriting, SEO och sociala medier.

Kontakta oss!

Läs mer