DATUM

januari 8, 2022

KATEGORI
DELA

Growth Marketing – 5 nycklar till att växa så ni knakar

Categories: Tips till företag1108 words4.4 min read

Digital marknadsföring är något de flesta företag i dag jobbar aktivt med, eller i alla fall borde. Inte sällan äter marknadsföringen upp en betydande del av budgeten, vilket gör det viktigt att inte slösa bort pengarna och tiden på strategier utan effekt.

Begreppet marknadsföring är ett brett sådant. För att nå ökad försäljning och tillväxt finns mängder av metoder. En metod som vuxit sig stor på senare år är Growth Marketing. Men vad är det egentligen? Och hur gör man för att nyttja den till fullo?

Paulina Malko - Blogg I Am Content

Vad är Growth Marketing?

Magkänsla och gissningar kan ta en långt, men det krävs stora mängder tur. I digital Growth Marketing förlitar man sig inte på slumpen – här handlar allt istället om konkreta data och analyser. Med hjälp av dessa får ni en större förståelse för kundens behov och kan anpassa er marknadsföring därefter.

Genom att samla in data, både kvalitativ och kvantitativ, kan ni nå ut med rätt budskap till rätt person, och välja rätt kanal vid rätt tillfälle. Dessutom blir resultaten tydliga och mätbara, vilket är en förutsättning för att kunna testa sig fram till framgång.

Så, hur kan denna metod för marknadsföring få ert företag att växa så det knakar? Nedan kan du ta del av 5 så kallade Growth Marketing Hacks för maximal effekt!Vad är Growth Marketing

 

1. Allt från e-post till sociala medier – välj rätt kanal

Growth Marketing kan användas i en uppsjö av kanaler – och för bästa resultat är det viktigt att välja rätt. Först och främst krävs att ni identifierat en målgrupp. Därefter är det dags att analysera var ni bäst kan nå dessa personer. Kanske är det Facebook som fungerar bäst? LinkedIn? Eller kanske ska ni rentav vända er till e-postmarknadsföring? 

För att välja rätt kanal är det en stor fördel att testa sig fram. Till en början kan ni publicera content i flera kanaler – för på så sätt identifiera den mest effektiva metoden och därefter smalna av.

Sådana löpande avstämningar bör fortsätta genom hela processen för marknadsföring, för att alltid hålla koll på resultatet. Har ni inte fått tillräckligt många mottagare på kroken? Analysera resultatdatan, optimera ert budskap och försök på nytt! 

2. SEO – generera organisk trafik från sökmotorerna

Organisk trafik är den bästa trafiken! 

Inom digital Growth Marketing, både B2B och B2C, kan därför SEO komma väl till hands. SEO står för Search Engine Optimization och är, precis som namnet antyder, ett sätt för din hemsida att ranka högre i sökmotorernas resultatlistor. På så sätt blir det lättare för kunden att hitta ”rätt” – det vill säga till din hemsida.

Inom sökmotoroptimering är magkänslan sällan ett bra verktyg. Istället är det en av marknadsföringsmetoderna där grundliga analyser av data är av yttersta vikt. Det gäller att hitta rätt sökord utifrån dina kunders behov, för att nå ut till rätt målgrupp, Dessutom krävs att flertalet starka hemsidor länkar till din sajt, så kallad link building, vilket knuffar er webbsida uppåt i resultaten.

För att er sökmotoroptimering ska nå bästa resultat finns endast ett tillvägagångssätt, nämligen definitionen av Growth Marketing: kvalitativa och kvantitativa data samt noggrant genomförda analyser. 

Välja rätt Growth Marketing strategi

3. Glöm inte bort konverteringsoptimeringen 

Det tredje av våra fem Growth Marketing Hacks består i konverteringsoptimering, eller CRO som det också kallas. 

Målet med CRO är att konvertera era besökare till betalande kunder. Se därför till att alltid sätta ett tydligt mål er marknadsföring ska uppnå – först därefter kan ni börja skapa dess innehåll och utseende.

Se även till att alltid avsluta era annonser med en tydlig ”call to action”. På så sätt blir det enklare för mottagaren att förstå vad som ska göras härnäst, och ni knuffar denne vidare till nästa steg i köpresan.

4. Skala upp er budget under korta perioder

All Growth Marketing har ett tydligt mål: att få företaget att växa. Därför vill ni såklart hålla koll på hur mycket ni tjänar jämfört med hur mycket ni spenderar på annonsering. För att beräkna detta använder man sig av ROAS – Return of Ad Spend. 

Målet är att ha en hög ROAS, vilket betyder att avkastningen per annons är lukrativ. Om så är fallet för er kan ni under korta perioder skala upp budgeten både ett, två, tre och, ja, nästan ett oändligt antal snäpp. Så länge försäljningen är lönsam blir avkastningen likaså – och ni genererar fler affärer.

5. Tänk långsiktigt!

Det är lätt att tro att digital Growth Marketing är en kortsiktig metod för marknadsföring. Ni tar fram relevant information, utformar content därefter och ser hur nya kunder rullar in. Men vid detta skede är jobbet långt ifrån klart.

Först och främst gäller det att våga experimentera. Trots er insamlade data kommer det första försöket troligtvis inte vara det mest framgångsrika. Våga vända och vrida på er strategi för att förbättra lönsamheten vid nästa försök. Men nej, inte heller här är jobbet avslutat.

Faktum är att Growth Marketing, både B2B och B2C, i grund och botten handlar om retention och lojalitet. Om era nyförvärvade kunder försvinner lika snabbt som de kom – vad är då poängen med det hela? Se därför till att tänka långsiktigt och att använda er av relevant data även i de fortsatta kundrelationerna – för att er tillväxt blir så brant som möjligt.

Ta hjälp av en Growth Marketing Specialist

Behöver ni hjälp med er Growth Marketing? Kontakta oss på I Am Content, så hjälper våra specialister er till effektiv marknadsföring som ger faktiska resultat.