DATUM

mars 9, 2022

KATEGORI
DELA

Vad är SEM – Search Engine Marketing?

Categories: Tips till företag684 words2.8 min read

Kanske låter det omöjligt att snabbt förflytta ditt företags hemsida till toppen av Googles sökresultat. Men nej, faktum är att det är lätt fixat. I det här blogginlägget går vi igenom begreppet SEM (Search Engine Marketing) – allt från vad det betyder till hur du får ett lyckat resultat. 

Fredrik Andersson I Am Content

Tack vare sökmotorerna finns information om i princip vad som helst, och aldrig längre än några klick bort. Om vi vill veta när Ludvig XIV dog (år 1715) eller hur många som bor i Borlänge (52 254 år 2021) vänder vi oss till Google eller annan sökmotor. Så även när vi är på jakt efter produkter eller tjänster. För företag är det därav livsviktigt att synas bland resultaten högst upp, och det är här Search Engine Marketing kommer in i bilden. 

Sökmotormarknadsföring tar dig högst upp i Googles resultat 

Med hjälp av Search Engine Marketing, sökmotormarknadsföring på svenska, kan ditt företag synas först av alla när en potentiell kund söker på en produkt eller tjänst som ni erbjuder. SEM betyder nämligen att du betalar för att placera textbaserade annonser högst upp i Googles eller annan sökmotors resultatlistor.  

SEM eller SEO, vad är skillnaden?

När man talar om Google SEM, som är den vanligaste formen, talar man om så kallade Google Ads. Fördelen med dessa annonsplatser är att de inte har något fast pris. I stället betalar du för varje klick en sökare gör på din annons. På så sätt kan du vara säker på att du aldrig betalar för något som inte ger resultat.

SEM eller SEO? 

Att marknadsföra sig i sökmotorerna är en het trend bland företag som vill tillskansa sig fler och nya kunder. Sökmotormarknadsföring är dock inte den enda metoden. Kanske har du hört talas om Search Engine Optimization, förkortat SEO? De två metoderna har båda som mål att ta din hemsida till Googles topp, men via helt olika metoder. 

Så, vilka är skillnaderna mellan SEM och SEO? Här är de viktigaste: 

  • Annonser driver betald trafik till hemsidan och tar din sajt direkt till toppen.  
  • Optimering fokuserar på organisk trafik och är ett långsiktigt projekt.

Så lyckas du med din Search Engine Marketing 

För att din Google SEM ska ge resultat krävs noggranna förberedelser. Först gäller det att formulera annonsens text på ett sätt som lockar potentiella kunder till klick. Sedan är det dags att bestämma för vilka annonsen ska visas, och här finns flertalet olika strategier. 

1. Identifiera rätt keywords 

Vem som kommer se din annons beror på vilka keywords (sökord) du väljer att annonsen ska aktiveras på. Valet är ett av de viktigaste stegen i att utforma en annons, då det gäller att identifiera de keywords din målgrupp söker på. Du kan välja att visa din annons på specifika sökord eller ungefärliga fraser, och välja vilka ord du inte vill synas på. 

Vad är SEM Search Engine Marketing

2. SEMrush – ett användbart verktyg vid annonsering 

I dag finns flertalet verktyg för att underlätta arbetet med annonsering i sökmotorerna. Ett av de mest framstående är SEMrush. Med hjälp av SEMrush kan du enkelt förbereda din annons och följa hur den presterar. Bland mycket annat kan du se hur många som söker på ett visst sökord, vilka ord dina konkurrenter annonserar på och hur mycket trafik som drivs till en specifik hemsida. 

3. Annonsera med I Am Content 

Är du nyfiken på att testa sökmotormarknadsföring? Vi på I Am Content hjälper dagligen företag att ranka högre upp i Googles sökresultat och vet vilken som är den rätta vägen att gå. Kontakta oss så hjälper vi dig att utforma din annons på bästa sätt, för bästa resultat.