DATUM

juli 28, 2021

KATEGORI
DELA

Marknadsföring i sociala medier för företag – så engagerar du följarna

Categories: Tips till företag771 words3 min read

Det sägs att en bild säger mer än tusen ord, och visst kan det stämma. Men det innebär inte att du kan strunta i din bildtext. Att lägga tid på bildtext (caption) i företagets inlägg i sociala medier är ett effektivt sätt att engagera följarna. Att knyta an till företagets följarskara kan leda till ett ökat intresse för företaget och därmed ett ökat antal affärer.

Fredrik Andersson

5 tips för företag i sociala medier

Vad är då viktigt att tänka på för företag i sociala medier? Nedan följer 5 tips för hur du skriver intresseväckande och framgångsrika captions.

Målgrupp

Det viktigaste att tänka på vid marknadsföring i sociala medier är företagets syfte. Varför vill man synas och vad ska det leda till? Utifrån syftet kan företaget identifiera en målgrupp att rikta sig mot.

Ett vanligt misstag många företag gör i sociala medier är att försöka nå ut med sitt varumärke till så många som möjligt. Riktar man sig mot alla riskerar innehållet att bli för spretigt och istället inte tilltala någon. Vid marknadsföring i sociala medier är det istället bättre att välja ut en specifik grupp efter vilken du skapar och anpassar ditt innehåll.

Tonalitet

Hur ska då själva texten formuleras? Här är det viktigt att hitta rätt ton. Kanske ska du skriva lättsamt och klämma in ett och annat skämt? Eller kanske ska du hålla texten seriös och professionell? Här finns inget rätt eller fel. Vilken ton ditt företag använder i sociala medier bör bero på vilken målgrupp ni riktar er mot.

Företag i sociala medier

Kort eller långt?

Företag vill gärna lägga ner mycket tid på sina sociala medier. Detta innebär ofta att bildtexterna blir långa. Tänk dig själv hur du använder dina sociala medier. Kanske scrollar du i flödet en snabbis på bussen? Eller kanske kollar du igenom dina sociala medier lite snabbt mellan två möten?

I dagens samhälle är vi ofta stressade och har mycket att både tänka på och göra. Detta bör du ha i åtanke när du utformar din marknadsföring i sociala medier. Försök skriva så kort det bara går. Samtidigt vill du få in så mycket information som möjligt, vilket gör captions i sociala medier till en konstform.

Aktivera mottagaren

Ett huvudsakligt syfte med marknadsföring i sociala medier är att engagera din publik. Se därför till att skriva så engagerande captions som möjligt. Några handfasta tips kan du läsa om i vårt blogginlägg om att skriva engagerande texter.

Dina inlägg bör även inkludera en fråga som följarna får svara på i kommentarsfältet. När mottagaren känner sig delaktig i kommunikationen ökar intresset, samtidigt som du får lära känna din målgrupp bättre. Men glöm inte bort att svara på följarnas kommentarer. Om respons uteblir är sannolikheten betydligt mindre att samma användare kommenterar igen.

Avsluta med en uppmaning

När följaren tagit del av vad ert företag vill säga har ni läsaren på kroken. Detta är ett tillfälle du vill utnyttja till max. Du vill undvika att följaren ska scrolla vidare och därmed glömma informationen inom några minuter. Avsluta därför dina inlägg med en tydlig uppmaning om vad mottagaren ska göra härnäst.

Använd sökmotoroptimering till företag i sociala medier

Vill du öka kännedomen om företaget ytterligare? Glöm då inte bort att SEO och sociala medier kan vara en framgångsrik kombination. Syftet med SEO, eller sökmotoroptimering som det också heter, är att driva trafik till företagets hemsida. Genom att lägga in länkar i företagets inlägg i sociala medier kan du styra dina följare till er webbplats.

Företagets sociala medier kan dessutom ses som en förlängning av hemsidan. Se därför till att SEO-optimera texten i företagets profil och inlägg, likt du gör på er hemsida.

Vill du ha fler tips på hur du kan driva trafik till din hemsida? Här kan du lära dig mer om sökmotoroptimering!