DATUM

april 11, 2022

KATEGORI
DELA

Så skriver du en vass SEO rubrik: 5 tips för sökmotoroptimering

Categories: Sökmotoroptimering – SEO784 words3.1 min read

Rubriker är makt. Rätt rubrik kan både locka till läsning och förbättra din hemsidas sökmotoroptimering. En dålig rubrik kan dock lika snabbt göra att läsaren förlorar intresset. Inom SEO är dessutom en dålig rubrik mer än bara tråkig för läsaren — den gör att du missar värdefulla besök från Google.

Hanna Sjöberg skribent I Am Content

Vad är en SEO rubrik?

Med SEO rubrik menar vi en rubrik som är särskilt anpassad för att gynna sökmotoroptimeringen på en hemsida. SEO omfattar en rad olika områden, och just rubriker är ett av dessa områden. Såväl huvudrubriker som underrubriker spelar roll! Du behöver alltså tänka på hur du skriver rubrikerna, men också var du placerar dem, för att få bäst SEO. Enkelt beskrivet så hjälper rubriken din hemsida att hamna högre upp i sökresultaten på Google.

Så fungerar H1 och H2 i sökmotoroptimering

Inom SEO för rubriker pratar man ofta om begreppen H1 och H2. Det kan sträcka sig vidare till H3 och ibland till och med H4. Så, vad betyder siffrorna? Jo, H1 är huvudrubriken (metatitel). Vi föredrar att endast använda en H1:a per undersida, för tydlighetens skull. “Så skriver du en vass SEO rubrik: 5 tips för sökmotoroptimering” är alltså H1 i det här blogginlägget.

Rubriksättning sökmotoroptimering

Det kanske mest använda rubrikformatet är H2, som är underrubriker. I den här texten så är “Så fungerar H1 och H2 i sökmotoroptimering” exempel på en underrubrik. Dessa mindre rubriker är ett bra sätt att skapa struktur i en text och dela upp den. Läsaren får det enklare att navigera.

Rubriker finns också i H3

Vill man skapa en underrubrik till sin underrubrik går det att använda H3. Det här formatet är mindre vanligt, men kan vara väldigt användbart om man vill förklara något närmare.

Exempel på hur du använder underrubriker

Säg att du har skapat en undersida på din sajt för massage. Då skulle H1 kort och gott kunna vara “Massage”, eller “Massage i Jönköping” om du vill ringa in ett visst geografiskt område. En underrubrik, H2, skulle kunna vara “Typer av massagebehandlingar” och sedan flera H3 som “Klassisk massage”, “Sportmassage” och “Gravidmassage”. Tänk på att skriva brödtext mellan rubrikerna.

Skriva SEO rubriker i WordPress

Om du använder ett publiceringsverktyg som WordPress kan du enkelt välja mellan olika rubrikformat. Plattformen kan dessutom själv “översätta” texten i ett Word-dokument som du klistrar in till H1, H2 och så vidare, så länge du har använt rätt format i Word. Det vill säga Rubrik 1, Rubrik 2 och så vidare.

skriva-seo-rubrik

5 tips för bättre SEO rubriker

Här följer 5 snabba tips för hur du förbättrar din hemsidas SEO med hjälp av rubriksättning:

1. Använd rätt sökord i rubriken

En sökordsanalys ger dig svaret på vilka ord och fraser du bör använda på din hemsida. Se till att varje undersida innehåller rubriker med korrekt sökord. Använd inte för många olika sökord i en enda rubrik.

2. Placera dina rubriker smart

Använd rubrikerna för att dela upp texten i lättlästa stycken. Att texten har en tydlig struktur och är luftig bidrar nämligen också till bättre optimering på sökmotorer som Google.

3. Fånga läsaren

En tråkig rubrik avskräcker, men en intresseväckande rubrik gör motsatsen. Dra in läsarna med tydliga rubriker som “poppar”. Vad vill läsaren veta? Vad kan locka till läsning?

4. Lagom längd och lagom många

Inte för korta, inte för långa. Inte för få och inte för många!

5. Lär dig av andra

Titta gärna runt på andra konkurrerande hemsidor som rankar högt på Google för att få idéer om hur du bäst använder rubriker. Men kopiera för allt i världen ingenting! Hitta dina egna unika säljpunkter och väv in dem med sökorden i rubrikerna.

Rubriksättning – bara en del av SEO arbetet

Sammanfattningsvis är rubriksättning en väldigt viktig del av arbetet med SEO. Men det är också bara en bit av det kompletta pusslet för att nå bättre synlighet på nätet. Kontakta oss för att få hjälp med att optimera innehållet på din hemsida och öka trafiken till sajten.