DATUM

augusti 30, 2021

KATEGORI
DELA

Knyt an till dina kunder – komplettera företagets SEO-strategi med innehållsmarknadsföring

Categories: Sökmotoroptimering – SEO841 words3.3 min read

Innehållsmarknadsföring – ”Syns du inte så finns du inte”. Visst är den en aning sliten, den gamla klyschan – men den har långt ifrån fel i sak. Att som företag synas där mottagaren befinner sig är en av huvudnycklarna till framgång.

Fredrik Andersson

Dagens digitala samhälle har gjort det svårare att urskilja sig från den stora mängd konkurrens och brus som alla företag omges av. Med tiden utvecklas det därför flertalet strategier inom digital marknadsföring. 

Många företag väljer i dag att utforma en SEO-strategi (sökmotoroptimering). Detta hjälper företag att ranka högt på Google, där de potentiella kunderna finns. För bästa möjliga resultat kan företag välja att komplettera sin SEO-strategi med innehållsmarknadsföring – en bevisat effektiv strategi inom digital marknadsföring.  

Vad är innehållsmarknadsföring?

Innehållsmarknadsföring, eller content marketing som det också heter, är liksom SEO en strategi för att tillförskansa sig fler kunder. Denna strategi handlar i huvudsak om att knyta an till mottagaren. Företag som använder sig av innehållsmarknadsföring satsar på att frekvent skapa innehåll till sina plattformar. Detta innehåll ska dels vara informerande, men även engagerande och värdeskapande.

Denna strategi är inte begränsad till någon viss plattform – ditt företag kan med fördel använda innehållsmarknadsföring på alla ställen ni syns, så som er hemsida och sociala medier. Engagerande innehåll går ju lika bra att uppnå i text och bild som ljud och video.

SEO och Innehållsmarknadsföring

Varför just innehållsmarknadsföring?

Nu när du vet bättre vad innehållsmarknadsföring är återstår den kanske viktigaste frågan: varför ska man använda innehållsmarknadsföring? Grundpremissen bygger på att kunden själv fått större makt i köpresan. Tidigare kom kunderna till ett företag utan särskilt stor förkunskap om en viss produkt. I dag är detta sällan fallet.

Med tanke på att all information numera finns en ”googling” bort kan kunden enkelt ta del av objektiva åsikter och information om det mesta. Eftersom kunden, med anledning av detta, tenderar att besitta stor kunskap om den produkt hen är intresserad av menar många att säljarens makt minskat. Att försöka övertyga mottagaren om att just din produkt är bäst är därför inte alltid en framgångsrik metod.

Men genom att använda innehållsmarknadsföring, och därmed skapa värdeskapande och engagerande innehåll, har ditt företag goda möjligheter att vinna mottagarens förtroende. Detta gör att dina mottagare till slut känner sig manade att lyssna när du har något att säga, även när du vill sälja din produkt.

Kombinera innehållsmarknadsföring med din SEO-strategi

Du kanske minns att den här texten inleddes med att konstatera att du inte finns om du inte syns? För att de många timmar ditt företag lagt ner på innehållsmarknadsföring inte ska gå till spillo vill du säkerställa att ert content inte försvinner i bruset. Att erbjuda bra innehåll som ingen hittar är bortkastade resurser. Likaså att ranka högt på Google men med innehåll som ingen läser. Detta är varför företagets innehållsmarknadsföring kan gå hand i hand med dess SEO-strategi.

En viktig del i ett företags strategi för SEO är att identifiera vad mottagarna vill ha för information. Detta kan du ta reda på genom att undersöka vad de söker efter på Google. När du hittat ett gäng populära sökord vet du precis vilka nyckelord ditt innehåll ska kretsa kring. 

Vad ska jag skriva i företagets content marketing?

Ibland kan det vara svårt att komma igång med sin innehållsmarknadsföring. Vad ska man skriva om? Även här kan du ta hjälp av mottagarnas sökvanor. De mest populära sökorden är det dina mottagare vill veta mest om. För att ditt företags innehållsmarknadsföring ska träffa så rätt som möjligt är det viktigt att utgå från vad just er målgrupp eftersöker.

Vill du veta mer om hur du identifierar rätt sökord och använder dem i dina texter? Här kan du läsa vår introduktion till SEO

Innehållsmarknadsföring hjälper ditt företag i längden

Sist men inte minst: kom ihåg att innehållsmarknadsföring är en långsiktig process. Att vinna dina mottagares förtroende är inget du gör över en natt. Så även om ditt företags försäljningssiffror inte slår i taket direkt: ge inte upp. Fortsätt publicera givande, informerande och meningsfullt innehåll, så kommer allt arbete löna sig i slutändan.