Ordlista: 15 begrepp inom digital marknadsföring som du bör känna till
SEO, CTA, Native marketing, landningssida… Digital marknadsföring är fyllt av förkortningar och begrepp som lätt skapar förvirring. Men ta det lugnt! Vi har skapat en grundläggande ordlista med 15 vanliga begrepp inom digital marknadsföring. När du förstår vad de betyder blir det också betydligt enklare att lära dig mer om ämnet.
A/B-test
En jämförelse mellan två lösningar för att se vilken som ger bäst resultat. Till exempel två olika rubriker, A och B, för att se vilken som är mest effektiv i form av konverteringar eller genererad trafik.
Alt-text
För sökmotoroptimering är alt-texten viktig. En alt-text, eller alt-tagg, beskriver en bild. Den här beskrivningen påverkar hemsidans synlighet på Google, vilket är viktigt för inte minst produktbilder.
Banner
Nej, det handlar inte om någon som ”bannar” folk från en sida utan en klickbar annons som leder till en viss sida. Företag kan betala för att ha banners på till exempel en nyhetssajt.
Content Marketing
Content marketing, eller innehållsmarknadsföring på svenska, fokuserar på skapandet av högkvalitativa texter, filmklipp och bilder till en hemsida eller annan plattform.
CTA
Förkortningen CTA står för Call-to-action och betyder att man uppmuntrar till handling. På en hemsida tar det sig ofta uttryck i en knapp med texten ”boka nu” eller ”kontakta oss”. Knappen kan bland annat länka till ett kontaktformulär, en bokningssida eller annan undersida.
Digitala kanaler
Digitala kanaler rör alla ställen online som kan användas för att förmedla budskap. Exempelvis Google, Facebook, Twitter och olika hemsidor. Helt enkelt de olika plattformar som går att använda i digital marknadsföring.
Facebook Business Manager / Facebook Ads Manager
Verktyg med målet att underlätta för företag att hantera sina Facebooksidor samt annonskampanjer på Facebook.
Konvertering
Resultatet av det du försöker sälja eller uppmuntra till online. Till exempel antal nya prenumeranter på ett nyhetsbrev eller kunder som köper en viss produkt. Inom konverteringar pratar man ofta om konverteringsfrekvens (Conversion Rate) samt CRO, Conversion Rate Optimization.
Landningssida
Som namnet antyder är en landningssida den du landar på, när du klickar på en länk. Sidan kan vara särskilt uppbyggd för att välkomna kunder från en specifik kampanj på sociala medier eller en banner på en annan hemsida. Landningssidan bör vara optimerad mot vissa sökord för att dyka upp i rätt sammanhang på Google, och ha en tydlig call-to-action.
Native Marketing
Native marketing, eller native advertising, är annonser som ska likna redaktionella artiklar, det vill säga innehåll som inte är sponsrat. Däremot behöver dessa native-artiklar vara tydligt markerade som annonser.
Reach
Det finns olika sätt att mäta reach, det vill säga den räckvidd som ditt innehåll har. Räckvidden talar om hur många unika användare som till exempel sett en annons på sociala medier.
Retargeting
Har du någon gång kollat på en produkt på nätet och sedan fått upp annonser för den produkten? Det här är retargeting och innebär att man visar anpassade annonser. Cookies gör det möjligt att lagra information om besökare, och sedan visa personliga annonser riktade just till dem.
SEO
Search Engine Optimization, ofta förkortat SEO, fokuserar framförallt på Google. Målet med sökmotoroptimering är att en hemsida ska placera sig i toppen av sökresultaten på Google för en viss sökterm.
User Experience
Användarupplevelsen är precis vad det låter som – hur en användare upplever en viss hemsida, plattform eller annan digital plats. En dålig user experience betyder att kunder riskerar gå förlorade, vilket kan hända om hemsidan är svår att navigera på, tar lång tid att ladda eller har alltför långa stycken med text.
White Paper
Ett white paper (vitbok) är en informativ text, ofta i form av en PDF. Syftet är att ge läsaren nyttig kunskap, inte enbart att sälja. Det är väldigt viktigt att känna sin målgrupp när man skriver ett white paper, för att veta vilka problem de har. Rapporten ska innehålla en lösning på detta problem. Ofta behöver kunden ange sin mejladress för att kunna ladda ner ett white paper, så att företaget får ett lead i utbyte mot dokumentet.