SEO – Sökmotoroptimering

Vad är SEO? Vad tjänar ett företag på det? För att förstå varför sökmotoroptimering och SEO är så viktigt kan vi vända blicken mot den globala jätten Google. Det finns nämligen ingen sökmotor som kan jämföra sig med Google. Här gör människor i hela världen 5 miljarder sökningar varje dag! Bara i Sverige sker till exempel över 50 miljoner sökningar per dygn.

Visste du att mer än 95 procent av svenskarna använder Google för att göra sina sökningar på internet? Sökningarna kan röra sig om allt från att hitta närmaste postombud, till en hårsalong med bra recensioner, eller för att leta information inför nästa planerade investering till ett företag.

Dags att steppa upp företagets SEO?

Är det dags att steppa upp er hemsidas synlighet på nätet? Behöver ditt företag hjälp med sökmotoroptimering eller annan digital marknadsföring? Då är en satsning på kvalitets-content och SEO en långsiktigt smart investering. Skicka iväg ett meddelande till oss för hjälp med att hitta rätt lösning.

Kontakta oss

SEO gör att du syns i Googles sökresultat

Chansen att dina kunder ska söka på Google för att hitta din hemsida är stor. Långt från alla företag får dock förmånen att hamna i topp bland sökresultaten. Googles förstasida ger bara plats för 10 resultat, och en klar majoritet av människor klickar på de översta tre av dessa. Det här ställer till problem för många av dagens företag. Man drunknar helt enkelt bland konkurrenterna till följd av otillräcklig kunskap eller bristande resurser.

Det är här som sökmotoroptimering, förkortat SEO, kommer in i bilden och är räddningen för att få kunder på nätet. En bra SEO strategi är det som avgör hur din hemsida ska ranka på Google.

Varför satsa på sökoptimering?

Har du någon gång testat att söka på en relevant mening för din verksamhet? Vilken position på Google får din hemsida när du gör det? Sammanfattningsvis så är webbsidorna du ser överst i sökresultatet de som har bäst sökoptimering. Sannolikheten att dina kunder väljer ett av de första resultaten är alltså stor.

Vad är nyttan med en SEO byrå?

Så hur gör man för att skapa en hög position i så många sökningar som möjligt? Det finns inget enkelt svar på den frågan. Bra SEO kräver arbete inom en rad olika områden på hemsidan. Det här jobbet kräver i sin tur en hel del av en sajtägare. Kunskapen och tiden räcker ofta inte till inom den egna verksamheten. Många företag idag väljer därför att anlita en SEO byrå.

När du anlitar I Am Content som SEO byrå får du högsta kompetens inom sökmotoroptimering. Det är nämligen just detta som vi är experter inom! Vi vet också att det inte finns någon genväg till bättre synlighet på Google och på nätet. Istället är det detaljerade analyser, snyggt skrivna texter, rätt använda sökord, och optimering av de tekniska delarna av hemsidan som bland annat avgör var en webbplats hamnar i sökresultaten.

SEO experter hjälper dig hitta rätt strategi

Vi lägger dessutom stor vikt vid relationen med dig som kund. Det innebär att alla parter ska vara nöjda under hela arbetets gång! Med hjälp av en sökordsanalys tar våra SEO-experter först fram det material som är nödvändigt för att komma igång med sökmotoroptimering. Tillsammans kommer vi sedan överens om den SEO strategi som ger bäst resultat.

SEO optimering påverkar kundernas klick

Vi kan med säkerhet konstatera att många av dina potentiella kunder hittar sina önskade produkter eller tjänster genom en sökning på Google. För varje sådan sökning som sker så arbetar Googles algoritmer för att inhämta de mest relevanta hemsidorna. Bäst SEO optimering betyder bäst placering i sökresultatet.

Sajterna högst upp på sida 1 i sökresultaten kommer alltid statistiskt sett bli mest valda av användarna. Med andra ord så ger SEO fler klick, och därmed fler kunder, till en hemsida.

Det här innebär att alla som vill bli sedda på Google tjänar på att SEO-optimera sin hemsida. Google gör dessutom hela tiden små ändringar i sina algoritmer som det gäller att hänga med i.

SEO Sökmotoroptimering för att få fler kunder

Google algoritmer gynnar både kunder och företag

Anledningen till att du vill hamna högt i sökresultaten grundar sig i en sak: Att vara det första alternativet som dina kunder ser. Det är trots allt de hemsidor som ligger i topp som vi allra helst väljer och anser är mest trovärdiga.

Men trots att SEO proffs gärna talar om att tjäna Googles ögon så handlar SEO verktyg egentligen om att erbjuda det bästa till dina kunder. Till exempel tjänar både du och kunden på att din hemsida dyker upp överst när ditt utbud matchar kundens önskemål. Det blir en win-win situation. Tack, Google!

Förändringar i sökordsoptimering

Sökmotoroptimering, sökordsoptimering, sökoptimering – ja, kärt barn har många namn. Idag är sökordsoptimering en avancerad teknik. På grund av det så går det inte att ta några genvägar för att ranka högre upp på Google. Processen kräver istället detaljerad analysering, rätt kunskap och slutligen en del tålamod.

Det kan ta tid innan en hemsida börjar att klättra på Google, men resultaten kommer om arbetet är rätt genomfört. I sökmotorernas yngre dagar pågick det däremot en del fusk-liknande metoder. Webbsidor placerade då strategiskt ut Keywords och länkar, och fick på så sätt en högre rank. Det här funkar dock inte längre tack vare förbättringar i algoritmerna.

I Am Content – SEO konsult som hänger med

I takt med att Google blev allt mer populärt så blev alltså algoritmerna bättre på att fånga upp dessa genvägar. Nu räcker det inte längre med att spamma ut sökord på hemsidan. Tvärtom! Dessa snabba fuskmetoder fungerar helt enkelt inte nu, utan blir idag straffade av algoritmer och får en webbplats att hamna längre ner än konkurrenterna som sköter sin SEO efter konstens regler.

Med jämna mellanrum gör Google en så kallad Core Update, en större uppdatering som påverkar hur hemsidor rankar och vad som avgör placeringen. Google gör även löpande små ändringar i sina algoritmer som påverkar sökordsoptimering. Här gäller det alltså att hänga med i svängarna!

Vi i teamet på I Am Content följer naturligtvis nyheterna ivrigt. Som vass SEO konsult ser vi det som vår skyldighet att vara pålästa med det allra senaste i branschen. Vi jobbar med att ständigt förbättra våra färdigheter för att fortsätta överträffa förväntningarna!

SEO

Statistiken talar för sökmotoroptimering

När det gäller statistik för sökmotoroptimering så är det mycket som pekar på att sökmotorerna verkligen har stort inflytande i våra liv. Det gäller på såväl unga som äldre. Siffror från undersökningen Svenskarna och Internet 2018 visar att 98 till 99 procent av alla svenskar mellan 16 och 65 år använder Google. En stor andel använder dessutom sökfunktionen varje dag.

Vad betyder då det här för SEO? Förenklat så innebär det utbredda användandet av Google att SEO är en storspelare på marknaden. Vilka företag, webbshoppar och hemsidor som dyker upp i toppen av våra sökresultat avgör var vi klickar, och sannolikt också var vi bestämmer oss för att genomföra våra köp.

Därför är sökmotoroptimering ett omfattande arbete

Vi hjälper företag och andra hemsideägare inom en mängd olika branscher med sökmotoroptimering. Du får många fördelar med att anlita en SEO byrå, inte minst för att du slipper att lägga tid och resurser på ett komplicerat ämne.

Dessutom riskerar det att gå fel om man inte är helt säker på alla delar av sökoptimering, så för trygghetens skull är det ofta smart att vända sig till en expert som kan göra jobbet. Det garanterar att SEO-arbetet blir korrekt utfört och så effektivt som möjligt. Vi hjälper bland annat till med:

  • Sökordsanalys
  • Affiliate – Öka din organiska trafik
  • On-page och off-page content
  • Content Marketing
  • Google AdWords
  • Copy Writing
  • EAT – Experience, Authority & Trustworthiness

Många företag väljer att få ett helhetspaket av SEO. Där hjälper vi till från början till slut, från sökordsanalys till publicering av högkvalitativt content på hemsidan. Vi kan publicera och göra ändringar direkt åt dig i till exempel WordPress.

SEO analys

Från SEO analys till länkar

Vägen till riktigt bra sökoptimering börjar med en detaljerad SEO analys. Idag kan du inte få en hög placering på Google bara genom att finnas till. Att ha välskrivet innehåll på din hemsida är inte heller tillräckligt i många fall, inte utan att du har resten av paketet med rätt rubrikanvändning, bilder, optimerad laddtid, metabeskrivningar, länkar och mycket mer.

För att Google ska välja ut just din sida av alla behöver du alltså optimera många delar. Kvalitativt content är en viktig del, men måste ha sällskap av en rad andra delar som alla är pusselbitar i SEO. Din hemsida behöver hålla hög kvalitet rakt igenom, och vara användarvänlig för besökarna.

Vad är sökordsanalys?

Att få en hög position, oberoende vilken sökning kunderna gör, är av största vikt för att maximera företagets lönsamhet. Först och främst gör vi en sökordsanalys för att ta reda på vilka sökord och fraser som gör att din hemsida kan få högre position i en sökmotor som Google.

Därför är sökordsanalys viktigt

Utan en analys kan vi inte veta vilka ord som dina kunder använder i sina sökningar, och du riskerar att använda fel ord på din sajt så att kunderna inte hittar dit. Det är inte säkert att dina tänkta ord passar in med vad kunderna söker efter.

Vi tar fram en lista över sökord som sedan utgör grunden för sökmotoroptimering. Listan är viktig och användbar, men kräver ordentlig komplettering med till exempel intressant content, rätt användning av rubriker och länkar, tydliga landningssidor och enkel navigering på sajten.

Det här innebär bra sökoptimering

En webbsida med dessa egenskaper blir belönad med en hög placering på Google:

  • Trovärdig och auktoritär länkprofil – internt och externt.
  • Rätt användning av sökord.
  • Kvalitativt content och SEO-anpassade bilder.
  • Väl utförd Social Marketing.
  • Goda poäng enligt EAT-systemet.
  • UX-vänlig layout.

Genom att ha de här bitarna på plats så ökar den organiska trafiken till hemsidan. Men tycker du att punkterna låter krångliga behöver du inte vara orolig. Du behöver nämligen absolut inte ha insikt i alla begrepp bakom SEO för att ranka högre på Google. Det viktigaste är att vi tillsammans gör upp en plan där vi sätter en tydlig målbild, så lovar vi att ta hand om alla komplicerade termer!

Sökmotoroptimering på engelska

Skulle du ha nytta av sökmotoroptimering på engelska? Många företag idag väljer att ha sina hemsidor enbart på engelska, eller med engelska som språkval. Våra SEO-konsulter och skribenter bemästrar förutom svenska även engelska på professionell nivå.

Intresserad av att förbättra er SEO?

I Am Content erbjuder en komplett tjänst inom SEO, där vi har all expertis som krävs tack vare ett sammansvetsat team av duktiga skribenter och SEO-konsulter. Tillsammans hittar vi den bästa lösningen för er verksamhet. Vi arbetar mot företag, webbshoppar, bloggar och många andra kunder både i Sverige och internationellt.

Få framgång på nätet

De flesta använder Google flera gånger om dagen för att få svar på en fråga, leta efter en tjänst eller beställa en produkt. Google är med andra ord idag en självklar del av våra liv, vilket också sätter stor press på företag att synas i konkurrensen bland sökresultaten.

SEO ett kraftfullt verktyg i digital marknadsföring

Digital marknadsföring är grunden till att få fler kunder på nätet, och SEO är ett av de allra största benen att stå på i området. Anledningen är inte minst att det lägger grunden för synlighet på Google. Dessutom kräver det innehåll som håller hög kvalitet i form av bland annat välskrivna texter.

Informativt och intressant innehåll gör dock inte endast att hemsidan rankar högre än konkurrenterna i sökresultaten. Det leder också till att kunderna stannar kvar längre på hemsidan och får en bättre bild av företaget, samtidigt som chansen att de ska köpa en produkt eller tjänst ökar.

Är SEO kostnadseffektivt?

Ja, med rätt expertis vill vi säga att SEO är en av de mest kostnadseffektiva satsningarna som ett företag kan göra. Sökmotoroptimering är ett oumbärligt verktyg för att öka antalet kunder och behålla dina nuvarande.

De företag och organisationer som satsar på sökoptimering kommer över tid att ranka högt på olika viktiga nyckelord på Google, och därmed öka konverteringsgraden. Syns du inte – finns du inte. Dessutom förbättras hela kundupplevelsen tack vare relevant och intressant innehåll på sajten.

Vanliga frågor och svar om SEO

Vad betyder SEO?2021-11-18T13:58:22+01:00

SEO är en engelsk förkortning som står för Search Engine Optimization. På svenska blir det sökmotoroptimering. Kort sagt betyder SEO att man genom olika metoder får en hemsida att synas så högt upp som möjligt i sökresultatet på Google och andra sökmotorer.

Hur fungerar SEO?2021-11-18T14:06:55+01:00

Google använder algoritmer för att bestämma hur en hemsida ska ranka bland sökresultaten. Genom sökmotoroptimering anpassar man sajten så att den håller den höga kvalitet som Google gillar. Här ingår bland annat rätt användning av sökord i rubriker och metabeskrivningar, högkvalitativt content, snabb laddningstid, samt inkommande och utgående länkar.

Är det värt att anlita en SEO byrå?2021-11-18T14:09:57+01:00

Vill du eller företaget synas högre upp på Google och därmed få fler kunder är det korta svaret: ja. Att anlita en SEO-byrå är en kostnadseffektiv investering, tack vare att det ger långvarigt resultat. SEO ger både fler besökare och större andel relevanta besökare som ökar chansen till konvertering.

Hur mycket kostar sökmotoroptimering?2021-11-18T14:26:06+01:00

Slutkostnaden för ett SEO-arbete beror på hur omfattande projektet är. Om du har en bra grund med välskrivna texter och bra tekniska förutsättningar går arbetet troligen snabbare. För att få hjälp från grunden med till exempel nya texter, metabeskrivningar, länkar och publicering tar det mer tid att sökoptimera. Överlag är dock SEO en kostnadseffektiv investering tack vare att du får experthjälp att hamna högre upp på Google och därmed bästa möjliga resultat.

Kontakta oss!

Senaste blogginläggen

Till toppen