DATUM

januari 25, 2022

KATEGORI
DELA

SEO för webbshop – få din e-handel att synas på Google

Categories: Tips till företag1153 words4.5 min read

E-handel kan stå för upp mot 40 procent av den totala detaljhandeln i Sverige år 2030, enligt Svensk Handel. Allt fler företag väljer att tillhandahålla sina produkter och tjänster på nätet. Men hur ser man till att ens webbshop och e-handelsplattform har bra SEO och därför rankar högt på Google? Här får du veta varför sökmotoroptimering ger fler köp.

Hanna Sjöberg skribent I Am Content

Ja, enligt rapporten Läget i handeln från bransch- och näringslivsorganisationen Svensk Handel så kommer e-handel fortsätta att öka. År 2021 stod e-handeln för cirka 15 procent av all handel i Sverige, men den siffran kan alltså ha stigit till 40 procent år 2030. 

Ökningen av shopping på nätet har många förklaringar. Inte minst så har tekniken gjort det smidigt för oss att beställa maten hemifrån köksbordet via en laptop, eller beställa hem ny elektronik via mobiltelefonen på lunchrasten. Fysiska butiker får allt svårare att konkurrera med internets närmast oändliga utbud.

Så hittar kunderna till en webbshop via SEO

Hur fungerar då SEO för en webbshop? Är det verkligen så viktigt för framgång? För att få kunder att hitta till en hemsida via Google är SEO helt avgörande. Det går inte att komma ifrån. Självklart går det att marknadsföra sig på andra sätt för att öka trafiken och göra affärer på nätet, till exempel via sociala medier som Facebook och Instagram, annonsering och nätverkande. Men faktum är att de flesta svenskar som använder internet idag vänder sig till Google när de är nyfikna på en produkt eller tjänst, eller redan bestämt sig för att köpa. 

Det är här som sökmotoroptimering kommer in i bilden. Det gäller samtliga företag som vill synas på nätet och få in trafik till sin e-handelsplattform. En webbshop kan vara hur tilltalande som helst i sitt utbud av produkter, sin layout och sina konkurrenskraftiga priser. Men inget av det här spelar ingen roll utan bra SEO. Sökmotoroptimering gör att kunderna hittar till en specifik webbshop genom orden som de googlar på. Den webbshop som har bäst sökoptimering vad gäller sitt utbud, kommer att hamna högst upp i sökresultatet på Google. Och det är just toppresultaten som en klar majoritet av alla klickar på. 

Google för att handla på nätet.

Hur fungerar SEO för e-handelsplattform?

Vid det här laget har vi klart för oss varför sökmotoroptimering behövs för din webbshop, eller hur? Utan bra SEO kommer hemsidan att försvinna i mängden och du missar viktiga kunder som är ute efter just de produkter eller tjänster som du säljer. Frågan är hur man gör för att nå en högre position på Google med sin sajt? Här är det många pusselbitar som spelar viktiga roller. Nedan följer en sammanfattning steg för steg om hur man gör för att sökmotoroptimera en e-handel. 

Steg för steg: Sökmotoroptimera företagets webbshop

Listan som följer täcker inte allt inom SEO eftersom optimeringen innehåller så många olika delar och ständigt förändras när Google gör sina uppdateringar. Men genom att följa de här stegen så är du redan flera mil före konkurrenterna som lagt ner mindre eller inget arbete alls på SEO till sin e-handel: 

1. Börja med en sökordsanalys

Analysen är det första och kanske viktigaste steget. Du tar reda på vad din målgrupp googlar på (och måste alltså ha en uppfattning om hur din målgrupp ser ut – vilka behov har personerna?). Om du till exempel säljer kläder så är det svårt att tävla om att ranka högst på just ordet kläder på Google. Men du kan bryta ner det i många beståndsdelar genom att använda ord som ”begagnade mammakläder”, ”cykelstrumpor herrar” eller ”blå vinterjacka”. Mer specifika sökord innebär generellt sett större chans att vinna positioner på Google.

2. Använd sökorden rätt i rubriker, brödtext och bilder

Efter analysen har du förhoppningsvis en omfattande lista på olika ord och meningar. Nu är det dags att implementera dessa i din webbshop. Varje undersida bör ha sina egna sökord, till exempel bör en produktsida för en vinterjacka använda sig av relevanta ord och meningar relaterade till just den vinterjackan. Dunjacka herr, ullkappa dam, ett visst klädmärke – ja, variationerna är många. Även bilderna ska ha sökord i sina så kallade alt-texter.

E-handel SEO

3. Content är king

Det räcker inte att fylla sin e-handel med en massa sökord som matchar dina produkter eller tjänster. För att Google ska belöna sajten med en hög placering så måste den innehålla välskrivna texter. Ja, Google är faktiskt expert på att bedöma hur bra content som en hemsida har. Algoritmerna förbättras ständigt, och därför går det idag inte att lura sökmotorn eller fuska sig till hög position i sökresultatet. Du måste helt enkelt ha intressanta, välskrivna och gärna långa texter på hemsidan.

4. Teknisk SEO 

När du fyller hemsidan med flashiga bilder och videoklipp är det lätt att sidan börjar ladda segt. Bilder är viktigt för att skapa intresse och visa upp sina produkter, men se till att dessa är komprimerade så att sajten fortfarande laddar snabbt. En webbshop som laddar långsamt kommer att bli straffad av Google.

5. Interna länkar och länkar till din hemsida

Sist men inte minst så är länkar viktiga för bra SEO. Interna länkar mellan dina undersidor spelar roll, men också länkar från andra sajter till din hemsida. Även för länkar är det många pusselbitar som ska få på plats – det gäller att använda rätt ankartext, det vill säga texten som är själva länken, och att variera den på rätt sätt. 

Borde jag anlita en SEO-konsult till min e-handel?

Om du funderar på att anlita en SEO-konsult eller SEO-byrå för din e-handel så är svaret förmodligen redan ja. Som du säkert förstått vid det här laget handlar sökmotoroptimering om flera avancerade delar, där det gäller att omsorgsfullt lägga varje pusselbit på rätt ställe för att få ihop den slutliga bilden. Hör gärna av dig till I Am Content för hjälp med allt från sökordsanalys till texter och länkar.